CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

الأربعاء، 21 أكتوبر 2009

انا والحشرات بوست بدون صور

انا والحشرات بوست بدون صور


قلت خلاص هيرتاح بالى من الحشرات
ايون من اكتر العيوب اللى بكره اليابان عشانها كل صيف
ومن بداية شهر يوليو كدا ولشهر اكتوبر تقريبا انا بعيش فى رعب
لان دا موسم الحشرات مش حشرات زى مصر طبعا طول السنة
ولا حتى نوع الحشرات يعنى متسمعش هنا عن فئران ولا ذباب
بحجم وكميات نوع الحشرات دى فى مصر
لان حشرات اليابان مش بتظهر من عدم النظافة لا ابدا ابسلوتلى على رأي ستيتة
دى ليها اسباب اخرى اهمها مساحة الزرع والشجر والغابات اللى فى وسط اكبر الطرق فى اليابان
واللى احيانا بتكون غابات حقيقية بصعب المرور منها

ثانيا البيوت فى اليابان وعشان الزلالزل هى مقسمة لانواع
بيوت من حديد وبيوت من طوب عادى زى عندنا وبيوت من خشب
واهى دى اللى من الخشب دى اللى منتشرة ومسببالى تعب نفسى
لانهم ببساطة بيحطوا اعمدة خشب ويركبوا عليها البيت
اللى هو حيطة خفيفة اوى ابلكاش اعتقد
او يعنى خشب خفيف جدا وفوقية ورق حائط
ببساطة عشان تتخيلوا بيت من الخشب لازم اقولكم ان البيوت فى اليابان
يحتاج الانسان يقعد فيها سنتين وبعدين يجدد
لانها مش هتستحمل اكتر من كدا الحيطان بتتغير
والارضية والسقف وكل حاجة قابلة للتغير بسهولة وفى كام يوم
لانها بتستهلك بسرعة وبسهولة فى كام شهر

يعنى بيئة فيها بيوت خشب وغابات لازم يكون فيها حشرات
ممكن نكون احنا بنترعب منها بس اليابانين لا
دول بيعلموا الاطفال يلعبوا معاهم
واشهر الحشرات اللى بتظهر فى موسم الصيف
من نص يوليو لنص سبتمبر او اكتوبر كدا حشرة السيمى
ودى حشرة غريبة ومقززة بتطير وليها ديل صغير وشبة الصورصار كدا
دى الحشرة الواحدة منها بتعيش لمدة اسبوع تقريبا او 10 ايام
ومش قادرة اقولكم في منها قد اية قول ملايين و مليارات
وطول النهار ايئ ايئ ايئ ايئ دا صوتها شبة الصويت شوية
وعالى جدا لدرجة انك لو بتكلم حد فى التليفون ممكن يسمعة حتى لو انت جوة البيت

طبعا فى غير السيمى ناموس وحشرات اخرى صغيرة جدا ممكن متشفهاش اصلا
بس انا شفت اثرها عند سوما لانها عندها حساسية من الحشرات
واى حاجة تقرصها او خلينا نقول اى خروجة ليها فى خلال شهور الصيف
ينتج عنها حساسية مزمنة لمدة ايام

انا دورى فى كل دا هو الانهيار اى نعم انهيار
لانى بترعب من انى اشوف حشرة او اموتها حتى لو حجمها صغير
بحاول لانى احيانا كتير بكون لوحدى بس اصلا انا كمان عندى حساسية من الحشرات
مش بسبب قرصاتها لا بسبب خوفى منها حساسية عصبية يعنى

واخيرا وليس باخر فى البلد دى
اليابان فيها مميزات كتير بس مع الحشرات لا
لانهم مش بيحاولوا يقوموها مع انهم يقدروا
بجانب ان مفيش مبيد قوى وفعال زى عندنا عشان يقتل اى حشرة
فى موبيدات بس مش فعالة يعنى لازم تشوف الحشرة وبعدين ترش عليها مبيد
ومفيش مانع بعد كدا لو قتلتها انت لانى معتقدش انها هتموت برضو :(

للترفيه رغم انها حقيقة
حشرات اليابان قوية بدنيا لان البيئة اللى عايشة فيها بيئة صحية

طبعا مفيش صور رغم ان فى كتير من تصوير سمسم طبعا مش انا
بس انا اصلا مقدرتش اشوفها عشان اقدر انشرها
بس للى عايز صورممكن يعمل سيرش فى جوجل على الكلمة دى
japanese semi
بس خلاص

14 التعليقات:

adel يقول...

اتضايقت من عدم وجود صور
قلت اشوف الصور و اعلق
بس ياريتني ماشوفت
:):):)

ربنا معاكم
ونحمدالله علي فيران و ناموسنا و ذبابنا
انا من النهاردة مستحيل ااقتل الحشرات الاليفة بتاعتنا دي

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

اية دا هو شكله سئ كدا يا عادل
فى كل الاحوال استحالة يكون اسواء من اللى عندنا فى مصر كفاية انه لية مدة معينة بيظهر فيهاو مش بيدخل البيوت وبيعيش فى الشجر بس وحتى لما بيطير بيطير من شجرة لشجرة
هو مشكلتة صوتة وشكلة لو انت ماشى فى الشارع بيكون كل الجو المحيط بيك سيمى لان كل مكان حواليك فية العديد من الاشجار مش شجرة واحدة وزى ما قلت هم بيلعبوا معاهم ويصطادوهم حتى الاطفال

دمت بكل خير
نورتنى

غير معرف يقول...

طب هو الواحد يعمل ايه عشان يروح يعيش فى اليابان

انا سمعت ان فى عصابات و مافيا

و underground world

فعلا .. و لا الامن مستقر و مستتب

بجد من غير هزار
الواحد يعمل ايه عشان يزور اليابان

حشرات حشرات مش مهم

المهم السمك

mimi يقول...

طيب يعني لازم تتعبينا؟

طب ما تعملي السيرش أنتي وتجيبيها

تعرفي أنا حسيت ده واجب منزلي بعد قراية البوست

تروحوا تعملوا الواجب يا شطار

ههههههههههههههه

حاضر يا ميس

وألف سلامة عليكي من الحساسية ... والحلو للأسف مبيكملش

Ahmed يقول...

ههههه

الله يكون في عونك

واضح جدا انك عندك فوبيا من الحشرات

ربنا يعينك على مواجهتها

صبرني يارب يقول...

ايه ده

يا شيخه كنتى قولي كنا صدرنالكم شويه شباشب تنفعك برضه

هههههههههههههه

انا كمان عندي وعند ولادي حساسيه من قرصات الحشرات

طب والنبى يا اختي انا عندي يمامه مصممه تعشش على الشباك
كل ما اهدلهاا لعش بتاعها تيجى تاني

تقريبا عشان لقتنى هبله ومش بارميلها العيال وباستنى لما عيالها يكبروها ويمشوا وبعدين اهد العش وانضف الشباك

فقالتلك هبله هبله يعنى

ومصممه وبما ان اليوم الى فاتوا كانوا حر اليمام بتاعها النونو عمل فاااااااش وجنني وانا دلوقتي مقروصه عشان انا الوحيده برضه الهبله الى بتقف قدام الشباك ده لانه ببساطه فوق البوتجاز

شوفلنا حل معاكي بقى

وانا كهديه منى ليكى يعنى وعشان ما جبتلناش انتى الصور
هههههههههههههههه

دورت انا وجبتلك طبق سوشي ما حصللللللللللش

http://www.swimmingfreestyle.net/.a/6a00e54f0885ce88340105362518dd970c-700wi

موناليزا يقول...

ماهى لو كانت بلد كاملة الاوصاف ماكنتش هتبقى فى الدنيا:)
بصى اى حد جايلكم من مصر قريب خليه يجيب معاه مبيدات حشرية وهى هتقوم بالواجب:)

Lady E يقول...

يا حبيبتي يا احساس طفلة قلبي معاكي

هانت وشهر نوفمبر جاي ومش هيبقى في حشرات

وحشاني بجد

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

غير معروف

احجز فى شركة سياحة وتعالى اليابان او قدم على منحة فى المجال بتاعك لو لسة بتدرس
بس بالنسبة للامن لا مستتب جدا الحمد لله ومفيش اى عنف بالشكل اللى بتقول علية دا

شكرا ليك

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

ميمايا

ايوة الحلو ميكملش طبعا وعلى قد ما بحبح اليابان على قد ما بكرها والسبب الوحيد الحشرات

بس هو مكنش قصدى واجب دا عشان انا بخاف حتى وبتقزز من منظرهم فوق ما تتصورى عشان كدا مقدرتش اجيب الصور

بس اية رأيك شكلهم حلو الاطفال ممكن يلعبوا بيهم ولا مقززين زى ما بقول ؟

دمتى بكل خير يا قمراية

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

احمد

يا الله فوق ما تتصور
دى فوبيا تجيب المرض اساسا ورعب فوق مستوى الرعب الطبيعى اصلا بس بنحاول اهو وربنا يعينا لان بجد الحكاية بقت مملة

شكرا ليك
نورتنى

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

صبرنى

اعااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

انا مش مدية خوانة وبشوف الصورة
دى عاملة تعمليها فيا

اعااااااااااااااااااااااااااااااا تانى انا هقول اعااااا اللصبح كدا

عارفة دى مشكلة عشان مينفعش متفتحيش شباك المطبخ وكمان مينفعش ترشى حاجة عشان الاكل بس ممكن تشوفى هى بتبنى العش بتاعها فين بالضبط او امتى وتهديه وهى لسة بتبنية مش بعد ما تبيض يمكن تحرم لما تلاقى تعبها بيروح على الفاضى :)

نورتينى ياصبصب بس بلاش السوشى دا اصلا لوحدة طعمو غريب بأسماك غريبة يبقى كمان بالشكل دا لالالالالالالالالالا

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

موناليزا

معايااا وانا جاية جبت بس طبعا بكميات قليلة عشان ممنوعة فى الطيارة رغم ان اصلا محدش بيفتح الشنط فى اليابان ويشوف معاكى اية
اهو بنحاول نمنعها على قد ما نقدر بس المشكلة اننا مش هنقاوم الطبيعة كلها
ودا شئ اساسى فى الطبيعة اليابانية واكيد مش هتكون طبيعة كاملة

مودتى

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

ليدى

ايوة منا بقول لنفسى كدا برضو من شهر يوليو تقريبا يلا هى فترة وبتعدى بس نفسيا ان بكرهها جدا الحمد لله اوشكت على الانتهاء ان مكنتش انتهت

دمتى بكل خير وسعادة