CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

الاثنين، 9 نوفمبر 2009

هى مش دى وردة الجزائرية برضو


هى مش دى وردة الجزائرية اللى بتقول حلوة بلادى وتقصد بيها مصر
مش ايامها برضو كانت بتغنى للجنود والحرب والنصر
ما هم كانوا بيحبونا اهو واحنا كل اللى عايز يحقق نجاح بيجى عندنا
وبلدنا بتشيل من الحبايب الف مش مئات من ايام زمان

طيب هو اية اللى حصل لية كل دا بقى حروب لسنين نقف فيها جنب بعض
وماتش كورة 90 دقيقة خلانا نشتم فى بعض
اعتقد دا ان دل على شئ فهو بيدل على عقول البشر اللى عايشيين دلوقتى فى البلدين
وباقى العالم العربى اللى بقينا فية وعلى رأى سمسم بس متقوليش عربى
عارفة ان مش الكل بيشتم وبيكره الطرف الاخر وشفت بعينى ناس عايزة فريقها يفوز
وفى نفس الوقت مستعدة تقعد تتفرج علي الماتش مع الطرف الاخر
اللى عايز الفريق التانى يفوز وبكل هزار وضحك عادى جدا
والاتنين ميقلوش شئ فى حماسهم وارادتهم ان فريقهم يفوز
ولا هو لازم نتخانق يعنى او لازم نكون برة البلدين ونتجمع فى مكان محايد
عشان منهنش بعض ونتريق ونضايق بعض

بس انا عندى حل وسط بس محتاج اللى يفهمه
كل واحد يروح يشوف هدف محدد فى حياته يكون مفيد لية وللاخرين
كل واحد يشوف حال بلاده وصل لاية بسبب تفكيرة السلبى بسبب الكره اللى جوانا
وبعد كدا يجى يشجع ويشوف اسلوبة هيختلف ازاى
عشان عقلة هيكون عارف ماتش كورة لا يستحق كل دا
وان فى اشياء كتير اهم لا تستحق انها تموت وتضيع عشان ماتش كورة

وعاشت مصر والجزائر والعروبة
عاش جمال عبد الناصر وعبد الحليم حافظ وشادية والسادات ووردة
وعاش العرب اللى فى ليلة اصبحوا ملايين تحارب
( بعض )
وربنا يرحم الجميع

انا شخصيا نفسى مصر تكسب مش عشان حاجة ولا كأس عالم
ولا اى حاجة هو يعنى احنا هناخد كأس العالم مثلا
انا عايزة مصر تفوز عشان انا مصرية
واى حاجة فيها اسم مصر اتمنى تكون فيها بلدى افضل
واكيد اى حد جزائرى برضو عايز بلدة افضل

ياريت كل حد يعدى يقول هو مهتم بالماتش قد اية ونسبة تعصبة وصلت لفين ؟
وتفتكروا لية بيحصل كدا وهل الماتش يستاهل فعلا وانا اللى مش فاهمه ؟

28 التعليقات:

adel يقول...

هو انا مصري قوي و نفسي نكسب بس مليش علاقة بالمهزلة اللي بتحصل و حرق اعلام و تي شيرتات و هبل

وردة نفسها قالت نفسي الجزاير تكسب
مش بلدها
ده انا احترمتها اكتر كده

بس انا ردي بسيط
علي راي سمسم
متقوليش عربي !!!!
احنا مصرين و جزائرين و مغابة و ...الخ مفيش عرب
البلد البوحيدة اللي بعد الالفية عايشة في الوهم العربي ده هي مصر
او بالاخص الناس المغيبة للاسف

فشكووول يقول...

السلام عليكم يا بتاعة اليابان
تحياتى
تقوليش اللى ح يروح جنوب افريقيا حيجيب الديب من ديله.. خيبه بره وخيبه جوه وخيبه فى كل حاجه .. اشمعنى يعنى عايزين الكوره تبقى حلوه

احنا لا حصلنا امريكا اللى مش بتعبر الكوره ولا تهتم بيها اصلا فازوا او اتغلبوا ولا يهم اى حاجه .. المهم عندهم انهم فائزين فى جميع مناحى الحياه

ولا زى البرازيل اللى ظروفها يعنى مش حلوه قوى .. بس احسن مننا .. قالت نكون عظماء الكوره .. وكانوا عظماء الكوره ..

احنا بقى عظماء فى ايه ؟؟؟
عظماء فى الخيبه .. عظماء فى الفشل .. عظماء فى الدحك على الدقون.. طبعا انتى عايشه فى اليابان وشايفه اليابان وشايفه الخيبه اللى احنا فيها ولا حصلنا ديل التعلب ولا حتى ديل الكلب

تحياتى

عاشقه الرومانسيه يقول...

قبل اى كلام هاقولك وحشينى لانك فعلا وحشتينى جدااااااااااا
ثانيا بقى
انا بموووت فى ورده الجزائريه وتقريبا مش باسمع غيرها
واصحابى اعرفهم وبقضى معاهم وقت طويييييل جدا على النت جزائريين
ومنهم ناس بتكلمنى على الموبايل علشان يطمئنوا عليا
واللى عملت لى المدونه وعرفتنى يعنى ايه تدوين كانت جزائريه
انا عمرى ما اكرههم ومش هاوافق ان حد يهينهم زى ما شفت فى فيديوهات كتير على اليوتيوب
لكنى برضه بحب مصر اكتر بكتير
لانها بلدى اللى عشت واتربيت فيها
وانا ضد ان حد يهينها برضه
انا مش بحب الكوره ولا باتابعها لكن على رأيك ماتش 90 دقيقه هيخسرنا بعض
انا اللى اعرفه انهم هما اللى بدأوا بالغلط والبادى اظلم
لكن السبب تاااااااااافه
كوره ايه وبتاع ايه بس

المفروض المصريين والجزائريين يكونوا دماغهم اكبر من كده

هى دى ورده اللى غنت لمصر كتير
وهى هى جميله بو حريد اللى عملنا لها فيلم مصرى
فين خوف العرب على بعض بس

والله احنا بقينا فريسه سهله للصهاينه
ياااافرحتهم
وياخيبتنا

إيمان يقول...

والنبى خلينا ساكتين على الخيبه الكبيرة اللى احنا بقينا فيها
بنشتم فى بعض من غير سبب ومناسكين فى بعض من غير حاجه
أمال لو فيه حاجه بجد هنعمل فى بعض ايه
ربنا يستر ويرحمنا برحمته

غير معرف يقول...

عارفة والله
ساعات بتعصب

يارب متحصلش مشاكل

يارب

ناس مسلمين وعاقلين,الدين مش بيقولنا نتعصب

أنا كمان زعلانة,لتعصبي قبل كدة

بس لتعصبي لرأيي وكلمة مرة قلتها في منتدى,في فترة,حسيت إني بدون قصد بالكلمة دي اتعصبت وغلطت,وزعلانة لما بشوف دلوقتي,إن التعصب,شيء مش صح,شيء مش بيعجبني


علشان محدش يغلط في بلدي,لازم مش أتعصب,ولا أغلط في حق حد

فيارب,محدش يغلط يارب,ومحدش يتشاكل يارب بجد

!! a7mad sala7 !! يقول...

الاعلام كبر الموضوع اوى

عشان فى فرق شهر بين الماتش اللى فات واللى جاى ده

مفيش مادة بقي يشتغلو بيها
مسكو فى الحاجات اللى بنسمعها دى


عموما المصريين لازم يبقو واقعيين ويعرفو ان الامل مش كبير

ولازم يبقي عندنا خلفية ان الخسارة امر وارد
ويكون فى وعى شوية بعد الماتش


انا انطباعي انه هيبقي ماتش زى اى ماتش
ايا كانت النتيجة

ربنا يستر ع الامن بس

فكرة من الزمن ده يقول...

وحشتيني ياجميل

شوفي هو الحقيقة ان احنا شعب عاطفي جدا
شوفي ترحيبنا باي غريب بيكون ساعات هبل مش بس طيبة
لكن اللي نفسي اعرف سببه كره ناس كتير لينا
حقيقي مش لاني مصرية باتكلم من وجهة النظر دي لكن حقيقي كره لمجرد الكره ولو حكيت على حواتدث معينة هاحتاج مدونتك كلها
لكن حقيقي سالت نفسي كتير
لكن الاكيد ان كرة القدم حاجة من ضمن الحاجات اللي بتزود الكره ده حتى بين الشعب الواحد
مش لعيب في الكورة تفسها
وانما لعيب في طريقتنا لفهم الروح الحقيقية للتنافس
شوفي مشجعين الاهلي المتعصبين
شوفي مثلا الحروب اللي بتدور بين مشجعي عمرو دياب المتعصبين بغباء وبين اي شخص يقول ان عمرو مش في المقدمة شيء مقرف حقيقي
وجهل وسفه في التعامل مع حاجات كتيرة
ربك يستر من اي شر يكون اي حد ناوي عليه في اليوم ده ويعدي على خير

غير معرف يقول...

وحشاني موووت ياحبيبتي

بالحضضضضضضضضن

طبعا الشتايم والهبل دا غلط في غلط

انا مش عارفة ايه لازمة التعصب دا كله دا ماتش وفيه ربح وخسارة مايخلوا روحهم رياضية :)

انا بقى لما بتفرج على اي ماتش باشجع الفريق الكسبان ههههههههههههه

ربنا يهدي الجميع

تحياتي

كيكى عوووووو يقول...

المشكلة ان الماتش كشف حقيقة الوهم العربى!!!

عاشقه الرومانسيه يقول...

مصر كسبت الماتش 2 /صفر
مبروووووووووووك
ياترى شفتيه ولا لأ؟

غير معرف يقول...

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

اولا ربنا يهدينا اجمعين
ثانيا احب اهنيكي علي المدونه دي اصل انا مغتربه بردو بس في بلد تانيه
ثالثا عندي رجاء لكي انا و زوجي نفكر نكمل دراسات عليا في اليابان ونفسي حد يدلني علي مواقع خاصه بالموضوع ده ياريت تردي عليا
جزاكم الله خيرا

Lady E يقول...

"وعاش العرب اللى فى ليلة اصبحوا ملايين تحارب
( بعض )"

للأسف

خواطر شابة يقول...

كل سنة وانت طيبة
اتمنى لك عيد سعيد ان شاء الله بكل ما تمنيت من خير ان شاء الله
تحياتي لك

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

عادل

امممممممم للاسف عندك حق
والظاهر انى كنت من الناس دول بحكم الغربة كنت متخيلة ان كل الناس فى البلدين عقليتهم متفتحة وفاهمة وواعية ومنتمين لبعض بس فين الكلام دا طلع اوهام فى احلام فى ذكريات

وسمسم مقتنع ان متقليش عربى دى قولى مصرى فلسطينى اردنى تونسى بس عربى دى منين وازاى وفين وبأمارة اية ؟

ربنا يصلح الحال
شكرا ليك

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

فشكول

ايوة ال يعنى هنروح نجيب كأس العالم مش هنطلع من اول ربع ساعة فى اول ماتش

لا لا لا لا يا عم فشكول
احنا شعب عظيم فى الصبر
دور كدا على حاجة مصبرناش عليها مش هتلاقى من حرق لذبح لجرائم اخلاقية لقطرات وطائرات وعبارات لحجارة لتعذيب لظلم لهزيمة لاهانة واوبئة

احنا جد شعب عظيم رغم كل دا لسة 85 مليون ولسة بنضحك :(

نورتنى

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

دودو

اه هم اللى بدئوا بالغلط
ولو تسمعى اللى بنقولة لبعض حاجة تحزن
بس اهى قلبت بمصائب فى الاخر موتى فى الجوائر بينهم وبين بعض وحالة من الشلل الفكرى والكأبة فى مصر

وانا متفقة معاكى ليا اصدقاء جزائريين فاهمة حبهم لبلدهم
وهم فاهمين حبى لبلدى
وعادى الموضوع بدون تعصب وبهدوء وبدون اهانة ماتش واللى كسب مبروك واللى خسر هاردللك

بس طيب والناس اللى شتمتنا والناس اللى اتضربوا فى السودان
طيب والظلم اللى حصلنا
الاجابة ان اكيد دول مش كل الجزائريين وان اكيد مش كل المصريين كمان غلطوا فى حقهم ومش كل المصريين كويسين

فى وفى فى كل الطريفين الكويس والوحش
ربنا يهدى الجميع
وينور عقولنا زيادة عشان نستوعب ونبطل عواطف وغضب عشان بينى وبينك انا متضايقة رغم الحيادية اللى بحاول اقنع بيها نفسى :)

دمتى بكل خير يا قمراية

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

ايمان

هو لسة هيكون فى حاجة بجد اكتر من كدا
دى اصلا مولعة ومش عارفة هتخلص ازاى
بس خلينا ساكتين نشوف هنوصل لفين

وعلى رأيك ربنا يرحمنا
ويهدينا على بعض

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

samamasr

ايوة عايزة اقولك انا ردنا عليهم هو اللى شجهم والحكاية كلها شوية شباب بيتفخروا قدام بعض بمعرفتهم للراب واظهار مساؤى وتاريخ البلدين

تعصب اعمى حقيقتة تتقال فى 4 كلمات
شعب بلا تفكير فى مصائب حقيقة تحيط بية

شكرا ليكى نورتينى
واسعدنى مرورك

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

احمد

لالالا دا مش ماتش زى اى ماتش
احنا اتبهدلنا فية كشعب يعنى

بيجرى وراء كلمة مصر متعظش لها بشكل يخوف ويفرح فى نفس الوقت بس يارتها تدون وتكون فى حاجة تفيد

دمت بكل خير
اسعدنى تواجدك

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

فكرة

طيب شفتى انتى الاهلوية المتعصبين
وجمهور عمرو وجمهور تامر وغيرهم

كانوا متواحدين ازاى على اسم مصر
صدقينى مش عشان ماتش ولا كورة عشان عندنا تعطش وحب لبلدنا محتاجين بس حدث نتجمع علية

اما الكره فدا عشان النجاح ودا وارد وطبيعى ايوة احنا مش بلد متقدمة ولا مثالية بس احنا الافضل فى كذا حاجة ودا مفروض يثير الغبطة مش الحسد والحقد

بس تقولى لمين المفاهيم مش عارفين نغيرها يمفاهيم اكثر استيعاب ومرونة

دمتى بكل خير

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

نوارة

انتى ريحتى نفسك خالص
بقى بتشجعى الفريق الكسبان يعنى شجعتى مصر فى مصر
والجزائر فى السودان :)

طيب افرض كان فريق فائز فى اول الماتش وبعدين خسر فى اخرة هتعملى اية
هاهاهاهاهاهاها

بحب اوى روحك اللى زى العسل دى
نورتينى

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

كيكى

ايوة حقيقة بتوجع اوى بس كويس انها بانت :(

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

دودو

وخسرت فى السودان 1 / 0

شفت الماتشين من قبل الماتش ب ساعتين وانا فاتحة القنوات عشان متقفلش وتهنج من كتر الضغط الحمد لله على كل شئ

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

ليدى

ايوة :(

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

غير معروف

اولا يارب يهدينا ويرحمنا كلنا
وكل سنة وانتى طيبة عيد سعيد عليكى وعلى زوجك

ثانيا سعيدة ان مدونتى عجبتك
وسعيدة بمتبعتك وتعليقك

ثالثا بقى اليابان
بصى انا زوجى جى فى بعثة تبع الجامعة بتاعتة ف مصر بس نعرف بعض الطرق اللى يمكن تفيدك لو احتاجتى اى حاجة ياريت تسألينى وانا تحت امرك فى اى شئ

التقديم علي المنح اليابانية
Monbukagakusho scholarships
يتم من خلال السفارة اليابانية فى القاهرة
والمنافسة بتكون صعبة وبتتطلب تحقيق نتيجة عالية فى التويفل

الاختيار التانى بيكون بالبحث فى الجامعات اليابانية
عن استاذ يابانى فى مجال تخصصك
واقناعة بالتقديم لك ولزوجك على نفس المنحة عن طريق الجامعة اليابانية اللى هو فيها

اما عن المواقع الخاصة بالمنح من المؤسسات اليابانية الغير حكومية فممكن اجهزهالك وابعتهالك على ميل ليكى وممكن تسبية عادى فى تعليق التعليقات مش بتتنشر الا بموافقتى
لكن المشكلة ان معظم المواقع بتكون باللغة اليابانية

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

خواطر شابة

وانتى طيبة يا قمراية
ربنا يعيده عليكى
بالخير واليمن والبركات

شموع دافئة تحت زخات المطر يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اتفق العرب على الا يتفقوا

لكن مع ذلك تظل تجمعنا الراية الخضراء قبل كل شيء
فالاسلام وحدنا و نحن من افترقنا

ثم تجمعنا العروبة

و لا تزر وازرة وزر اخرى
لذلك لا يجب التعميم مهما كان

و حقا شيء مؤلم
ان تتشتت الامة
و يتمزق كيانها من اجل مثل هذه الامور

و بالمناسبة كل بلد فيها الصالح و الطالح
فيها الخير و الشر
فيها الابيض و الاسود


دمتي بود اختي الكريمة
تقبلي مروري

بعبعه يقول...

ياريت يا جميل تيجى تزورينى وتتفضل تجاوبي على استطلاع الراي الى عندي

متشكره اوي

مدوناتك جميله وانا متبعاها على طول