CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

الثلاثاء، 3 مارس 2009

يوميات مش فارقة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

يوميات مش فارقة


مش فارقة عشان الغربة مفيش حاجة فيها بتفرق

يعنى خلاص مادام اتغربت يبقى تستحمل بقى

هتعيش فى دنيا تانية غير اللى انت متعود عليها

هتعيشها بسلبياتها وايجابياتها وسلطتها وبابا غنوجها

سواء بتحب السلطة او لا

يعنى بالظبط زى ما الواحد يروح يشترى بطيخة

يا تطلع حلوة ويأكلها يا تطلع وحشة وبرضو هيأكلها

وفى الحلتين هو خلاص دفع تمنها

ومن موقعى هذا وحيث انى مغتربة

وبشوف حاجات كتير هنا بتختلف عن بلدنا

قررت انى اكتب المواقف اللى بتقابلنى

وبما ان دا اول بوست

يبقى سمعنى اغنية شرين مشربتش من نيلها

2 التعليقات:

ELMASRYA - MRS EGY_ يقول...

حبيبتي طفلة رومانسية

مبروك ليكي مرة تانية

أنا باركتلك في سجل الزوار

ومبسوطة جدا انك هتحكيلنا عن بلد الغربة

ياريت تفهمينا كل حاجه بتحصل هناك بشكل مبسط وشيق وانتي قادره على ذلك بإذن الله

عرفينا عاداتهم وتقاليدهم واكلاتهم وطقوسهم في المناسبات الإجتماعية المختلفة وماهي اعيادهم وماهي أخلاقياتهم وقناعاتهم والسمات الشخصية الثابته بشكل عام

ماهي أديانهم التي يتبعونها ؟

وماهو وضع الإسلام وقوته هناك وماهي طريقة تعاملهم مع المسلمين

ماهي الزراعات الأساسية عندهم وماهي الصناعات المشهورة ؟

وبرضه ايه هي سلبياتهم

سامحيني أنا طلبت حاجات كتير بس أصل أنا عاشقة لدراسة البلاد وتاريخها وتاريخ شعوبها وحياتهم المعاصرة

خالص مودتي وتحياتي

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

مصرية

الله يبارك فيك يا قمر

انا حقيقى هحاول اقول حاجات انا عشتها او شفتها حاجات اكيد مختلفة عن مصر ساعات الاختلاف للافضل وساعات للأسواء وهحاول اقول كل حاجة بواقعية شديدة

سعيدة بحماسك جدا
وبمتابعتك جدا جدا
ويارب اقدر افيدك
واكون عند حسن ظنك

نورتينى